Rabu, April 13, 2011

Susah cari tempat "charge battery".....

fuhh.... mengeluh panjang gak lar delegasi yang ikut datuk ke filipina kali ni... mane tak nyer..dah lar perjalanan amik mase yg panjang.... letih btolak awal pagi dari TUDM Subang tu pun xabis lg...duk dalam charlie M30 tdo jer...xbegerak ke mane pun sementara nak smpai ke Davao dari Cotabato tu..sume muke dah boring jer dah... so, sume mmg xsabar nak smpai Davao ni... battery masing2 dah weak dah.... ade yg dah smpai macam ultraman pun ade... lampu kat dada dah kelip2 dah.... heee...

smpai2 jer kat lapangan Davao tu trus dorg bwak nek van... ni lampu battery dah bkelip2 ni... sume plan smpai kat hotel jer trus charge battery.... bru ade tenaga nnt nak angkat beg pe sume kan... ade la dalam 20 minit pjalan kami pun smpai kat hotel. hotel ni kategori hotel mewah gak la... kami yg media ni pun kene lar dok kt sni skali..dah datuk duk kt cni..sng nnt kalo ade pe2 perubahan program ble cepat dpt tau... harga hotel smlam pun bole tahan...

member2 yg ikut ni pun sume amik port masing2... baru nk charge je dah guard hotel dtg... dia kate kt hotel xle charge battery... rupenye dorg ade sediakan tempat khas untuk charge... tmpat khas pun khas lar...sume menderu g tempat tu utk charge battery masing... yelar...takut gak tpadam ssh plak nnt....

aku pelik gak nape hotel ni xbg...bayar mahal... hotel pun cantik.... aku check nye check baru la aku dapat info ni... rupenye, kt Filipina ni mmg dah dwartakan kawasan dilarang merokok...tempat2 yang dah diwartakan dalam undang2 dorg ni mcm hotel, pub, disco, shopping mall dan kafe... kerajaan filipina xdela mengharamkan trus rokok. pengeluar rokok masih dbenarkan untuk iklankan produk dorg ni..tapi kene sertakan skali info bkaitan penyakit yg ade kalo merokok....

so, baru la aku paham kenape bnyak sgt tmpat yg xbole utk dorg ni charge battery... aku sgt2 teruja ngan langkah yg kerajaan filipina ni amik... sbb aku tngok mmg sgt2 bkesan... aku pergi ke tempat membeli-belah dorg..yang xberhawa dingin lar.. lebih kurang macam petaling street kt negara kita.. mmg xdibenarkan untuk merokok dalam kawasan tu... sape2 nak merokok kene kluar dari tmpat tu..even kt koridor pun dorg xbenarkan.. langkah ni mmg sgt2 bagus dan bkesan...

aku arap kerajaan kita pun bole tiru pendekatan yang sama.. dah bnyak gak kite blanje untuk kempen anti merokok ni..tp masih lg xbjaya... mayb pendekatan yg ni bole..slagi kite xcube mane nak tau impak dia kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan