Rabu, Disember 15, 2010

sejarah guru terbaik...


arini ramai yang dok sibuk bcakap pasai sejarah..hal ni jd panas pun bile TPM yg merangkap menteri pelajaran umumkan yg subjek sejarah di sekolah jd teras dan wajjib lulus utk SPM pd tahun 2014.. jd rmaila yg memberi pandangan or komen..

pd aku pkembangan ni baik utk masyarakat...rakyat malaysia perlu komen or bg pandangan dorg utk ape saje yg kerajaan nk buat.. ye lar, ni sume pun utk rakyat malaysia jugak,...bkn uttk org len pon...

slah satu punca nyer jd subjek wajib lulus ialah dek krana ramai sgt yg nak ngaku "hero" skrg ni..dok mpertikai itu ini.. ni sume sbb dh blaja sejarah n pandai putar belit sejarah... tu yg pmikiran dorg xle nk kite ikut tu...

bg aku, kalo nk rombak blk subjek ni pun bgus gak..kene sesuai kan dngan ape sbnarnyer yg blaku dlm negara kite ni... kene lar mule dr sebelum merdeka, semasa nak merdeka and selepas negara merdeka smpai ke arini n akan datang...

jgn kite dok asik bangga kan penjajah asing jer..elok kite fokuskan kepada pejuang2 kite yg tkorban mase nk mpertahankan negara kite ni semasa datangnyer penjajah..yg silibus skrg ni ade tp tlalu sikit dan umum..kenape tak kite terangkan lebih mendalam?bg sluruh rakyat kite tau ape sbnarnyer pejuang negara kite ni...

stiap benda yg baik utk rakyat spatutnya kite jganlar cmpurkan dngan agenda politik...ni utk pembangunan bangsa dan negara bkn utk kepentingan sesetengah pihak jer..kalo kite ade pmikiran mcnni kn bgus... buatla sesuatu benda tu utk agama, bangsa dan negara...baru la hidup kite ni aman dan selamat..negara pun akan turut makmur sejahtera... insy....

Jumaat, Disember 10, 2010

indahnye sebuah penghijrahan....

alhamdulillah... skrg ni dah masuk tahun 1432H.. kalo kite temgok sambutan yg negara kite wat pun bagus..ade bacaan yasin..pastu ceramah berkenaan peristiwa hijrah nabi s.a.w di masjid2 dan surau2.. semua ni bagus untuk pembangunan masyarakat islam..

tapi kite slalu lupe tentang indah nya sebuah penghijrahan tu kalo berlaku pada diri kite sendiri.. hijrah yg kite slalu maksudkan ialah hijrah atau perubahan daripada buruk kepada yang baik.. jaranglar kite dengar orang nak hijrah dari buruk ke jahat..kalo ade pun mayb orang tu dah sewel agaknyer...

hijrah ni slalu sgt kite perkatakan bile bulan muharam jer..tapi mcm ne pulak ngan safar, rabiulawal,rabiulakhir and seterusnya???xkan takat muharam jer??kalo kite btol2 nk hijrah so kite wat la btoi2 kan..xde lar macam hangat2 taik ayam jer...kejap nak kejap xnak... ni aku btau kt diri aku gak lar...

tp setahu aku, kite ni ade dua bulan je yg kite heppy kalo ikut kalendar islam lar bulan syawal ngan bulan zulhijjah..sbb dua2 bulan ni raya..yg ni mmg xkan d lepas kan walo nyawa melayang dikandung badan,....hheheheh

ape2 pun...cubela buat hijrah yang kecik2 dulu sblum buat yang besar..bkn xbgus buat yg besar skaligus cume takut xtermampu n tertanggung dek badan..kang silap2 isim pulak kang..xpun gile meroyan plak...

wassalam.....

Selasa, November 16, 2010

Berkorban ke arah Kebaikan.....

arini seramai 2.5 juta umat islam tngah wat wukuf di arafah.. ni bmakne dh start lar wat rukun2 haji yg len pasni ... bile dtg musim haji jer mesti org akn igt hari raya qorban atau aidil adha... ade gak yg panggil ari ni hari raya haji.... xkisah la walo ape pun name panggilan nye..yg penting kite mst tau kisah dan tauladan d sebalik ape yg tjadi sblum ni...

esok, bole kate semua surau n masjid d seluruh negara kan penuh n bsesak2 utk solat ari raya haji... yg mbuatkn lg best..abis je solat tu trus kpda majlis qorban... top of the list utk qorban ni ialah lembu, ade jgak yg qorban kan kambing, biri2, kerbau..yg tbaru skrg ni aialah unta... bg aku xkisah la ape jenis haiwan yg nk dbuat qorban yg penting kite ikhlas n tau kenape kite wat benda ni sume...

sbnrnye, amalan melakukan qorban ni adalah mengambil pengajaran daripada peristiwa nabi Ibrahim yg diarahkan Allah utnuk menyembelih anak nya Ismail... kalo kite sndiri mmg xgamak la nk wat cmni kn..tp dsebabkn setia n pcaya pada Allah maka nabi Ibrahim pun buat jgak.. Allah itu maha Esa dan berkuasa.. nabi ismail yg dsembelih tp telah ditukarkan kepada kibas (biri2),..jd dr peristiwa inilah setiap tahun musim haji kita wat ari raya korban...

selain itu jugak utk menginsafi diri dan menunjukkan tanda syukur kepada Allah s.w.t dlm kite utk mjadi hamba yg benar2 bertaqwa n patuh...insy..amin... semoga, kisah ini kita jadikan panduan dlm kehidupan kita...
selamat hari raya aidil adha kepada seluruh umat islam..... semoga pengorbanan yang kita lakukan adalah utk kemajuan diri, agama, bangsa dan negara..amin

Xde Jalan Pintas....!!!!

skrg ni bnyak kes bunuh yg kite ble dgr..bole kata tiap2 ari ade kes bunuh..dulu time 80 an & 90an mmg ssh nk jumpe kes2 cmni..bkn xde, tp x dperbesarkan oleh media jer.... skrg ni sbb kan maklumat dihujung jari maka lg senang lar crite2 mcmni kite ley dpat...

kalo kite tgk kan, kes2 org kene bunuh or saje buat diri dbunuh ni boleh dsababkn oleh bnyak faktor.. yg ptama nye mungkin sbb beban hutang... tglalu bnyak sgt bhutang smpai xbole bayar so org amik nyawa dia sbgai ganti untuk byar hutang... kedua, sbb bnyak sgt ckp..mulut xreti diam... dh org sakit ati sgt ngan mulut dia yg xbole diam n asik mengata, mngeji n mengumpat hal orang lain so dia pun d bunuh utk sbgai ganti utk tutup mulut dia.

ade jugak yg kene bunuh or terbunuh sbb tekanan perasaan... yg ni payah sket nk ckp..sbb tekanan perasaan ni rentetatn cerita dia mmg bnyak n lame..bole juga dikatakan mungkin tekanan yg dhadapi sejak dr kecik mbawa ke besar... mayb, tekanan sbb pandangan org thadap diri dia... tekanan perasaan d tempat kerja n sbgai nya...

walo mcm mane pun tekanan or dugaan yg kite trime, kite kene lar bfikir dngan waras...jgn ambil jlan singkat or mudah utk membebaskan diri dari msalah ni sume... bnyak cara kite ley wat utk tenangkan diri n selesaikan mslah.. antaranye dngan berbincang dngan kawan2 yg dpercayai..dpatkan pandangan dorg sume... sbb tu lar perlunya bkwan n xjd katak d bawah tempurung...

kalo kite murung jer sorg2 pasti SYAITAN akan bnyak mhasut pikiran kite... tu yg kdg2 smpai bole jd kes bunuh diri... simpang malaikat 44..... xcium bau syurga kalo kite pilih jalan yg ni...mashaallah.... same2 lar kite gunakan akal yg waras utk bpkir n cari jalan penyelesaian yg tbaik utk hal ni..

wassalam......

Jumaat, November 05, 2010

BN Menang.. tapi janji mesti di kota....

alhamdulillah,...dh blabuh pun tirai pilihanraya kecik di DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi... rmai pihak yang bpendapat ini adlah pilihanraya kecik yang paling aman dlam sejarah pilihanraya di Malaysia..Betoi ke ni?? kalo betoi bagus lar..makne nyer rakyat Malaysia ni dah cerdik pandai dan bfikiran terbuka lar..time parti ikut lar parti tapi jngan lar smapi nak memutuskan tali persaudaraan kita sesama saudara dan agama...

Tahniah aku ucapkan pada Barisan Nasional (BN) sbb bjaya sapu bersih dua2 kawasan ni... kalo mengikut data yang dkeluarkan mmg nampak peningkatan dari segi sokongan rakyat terhadap BN ni.. aku ckap cmni sbb pratusan yang kuar mengundi pun meningkat pastu majoriti kemenangan calon ni pun meningkat... yang paling aku suke tngok ialah penurunan jumlah undi rosak bagi dua2 tempat ni..

tapi pada aku lar kan, politik ni bkn nye bole percaya sgt.. skrg ni menang..pastu esok kalo bertanding balik kalah plak... susah sbnrnyer nak memuaskan ati rakyat ni.. tapi jngan lar plak ni d jadikan alasan... elok xyah joint politik kalo xsanggup nak trima perkara2 cmni...

ape2 pun..kepada YB baru ni..berkhidmat lar untuk rakyat k..kalo bjuang untuk rakyat pasti pilihanraya akan datang menang lagi!!!!

Welcome to the Club....

Ramai yang mungkin xtau bhawa setiap tahun lebih daripada 1200 orang saudara baru / "Muallaf" yang masuk islam.. alhamdulillah..... ni bkn nye aku suke2 ckap tp merupakan statistik yang dikeluarkan oleh MAIS (Majlis Agama Islam Selangor).. data ni aku dpat baru xsat mase khutbah jumaat...

aku hepy lar dengar ngan berita2 cam ni.. orang bkn islam dapat sinar hidayah untuk masuk n mendalam i agama islam.. kita patut same2 bantu saudara2 baru kita ni supaya dorg xhanyut d buai mimpi yg boleh melalaikan dorg n wat dorg blk ke agama asal dorg..

sbnarnye, kesian kt dorg ni tau, bnyak digaan yang dorg kene tempuhi bila declare masuk islam..bkn kate islam ni punca nyer.. tp keadaan dorg tu yg wat dorg terseksa sbnarnyer.. contohnyer, ade yg smpai kene buang ngan ahli keluarga sbb masuk islam...ade yg kene brenti keje..ade yg smpai merempat xtentu hala sbb xthan ngan tekanan yg dorg terima..ni sume ujian utk menguatkan iman n taqwa kita pada Allah.. sbb tu kite kene sentiasa bsama ngan saudara baru kita ni..bg dorg sokongan...

yg saudara baru ok lah kita ble tolong..tp aku tpkir gak..mcm mane plak ngan saudara2 "otai" kita yg dh lama n sejak dlm kandungan dh islam tp nk kuar dr islam?? brape plak statistik utk kes yg macam ni eh? agak2 lg bnyak ke lg sket?ni bkn utk rujuan provokasi ke ape tp untuk mendapatkan kepastian supaya tindakan yg lebih lanjut dpt kita maik.. jgn dok sibuk meraikan yang baru tp yang lama kita xjage n amik tau..nnt org pkir ape pulak kan?

insyaallah... selagi kita sama2 berusaha untuk kebaikan pasti akan ade jalan kemenangan utnuk kita..amin..

Jumaat, Oktober 15, 2010

KAlau BeluM AJaL...

tangisan gembira ahli keluarga yang sabar menanti tanpa jemu

tahniah dan syabas kpd pasukan penyelamat negara Chile yg bhempas-pulas menyelamatkan kesemua 33 org pelombong yg tperangkap kt lombong bawah tanah... dorg ni tperangkap bkn nyer sehari dua tp lebih dari 2 bulan...

biasenyer, kalo dh tprangkap mcmtu punyer lame mmg xde sape lar yg nk selamatkan.. idup pun blom tentu lg kn? tp alhamdulillah, dorg ni sume selamat n bjaya d bawak kluar dr bawah tanah tu dngan cara yg sgt unik n kreatif..

nasibla ade pemikir2 yg hebat kt Chile tu utk wt kapsul bg kluarkn dorg kt bwah tanah yg dlmnyer lebih kurang 622 meter.. tp mmg lame lar nk menunggu sume nyer dpt d kluarkn..ye lar, sbb kapsul tu hnya bole bwak sorg je stiap kali naik..mmg ngam2 utk sorg jer..kalo dua mmg alamat runtuh lar tanah tu sume...

ape2 pun, syukur alhamdulillah sbb sume nyer slamat..so, ni lar kate org..kalo blum ajal dlm keadaan cm mane pun mmg xde pape punyer.. so, jdkan lar ni sbgai iktibar utk kiter sume k...

Khamis, Oktober 14, 2010

HaraPKaN PaGAR..PaGAR MakaN PAdi...

ape nk jadi lar ngan 7 org staf imigresen ni kan... kerajaan bagi amanah utk dorg ni jgn bg org masuk sesuka ati kt negara kite..siap bg gaji n pangkat besar pe sume..tup..tup..dorg plak rupenyer yg jd duri dalam daging.. patut lar selama ni xpenah jer yg bjaya kalo polis or KDN wat raid utk tgkap kepala penyangak yg seludup manusia ni.. rupenyer org dlam nyer keje..hmm..

ni sume xlen xbkn gelap mata psai duit lar ni... manusia zaman skrg ni kalo xkerana duit mmg niase nyer xbgrak la kejer tu.. tu yg wat keje smpai snggup ikut prinsip matlamat menghalalkan cara tu...

duit punyer pasai, maruah negara sanggup dorg gadai... mmg la nmpak mcm memain jer kalo dorg wat keje2 cmni..tp impak dia besar utk negara kite ni.. yg dorg pkir kn hnyalah duit..duit..duit.....len xde.. mane lar tau dlm rmai2 manusia yg dorg lepaskn masuk tu pengintip dr negara jiran jer, pengganas yg lari dr negara dorg ker... ni sume mmg confirm xmsuk dlm pmikiran dorg time tu sbb gelap ngan duit...

so skrg ni bile dh kene than msuk ISA, mule lar nk menyesal..agak nye lar kn..bru nk tpkir hal2 yg bmule dr pkataan KALAU... nasi dh jd bubur dh brader... nnt kuar dr ISA wat2 lar insaf k.. utk kite sume ni, kite jdkan ni sbgai pengajaran..setiap benda yg kite nk wat walopun d tawarkn duit yg bnyak..pkir la bnyak2 kali dulu k... jgn gadaikan maruah negara hanya kerana duit n kekayaan yg xberkat tu...

BaJEt "TranSFormAsi" 2011

esok dato' sri najib akn wat pembentangan bajet begara utk tahun 2011.. rmai yg dh mule wat spekulasi berkenaan ape yg naik, ape yg trun.. yg benda2 cmni bagus sbb menggambarkn yg rakyat negara ni amik tau n concern psai ape yg berlaku n akan berlaku kt negara kite ni..

spt biase..tiap2 kali bajet, harga yg pasti akn naik ialah rokok..skrg ni pun smenjak d wartakn yg rokok yg bole djual hnyalah rokok 20 batang..rmai gak la perokok2 ni mengeluh..tp xpe..rokok nye pasai duit bhabis pun xpe... stiap benda yg dperkenalkn tu biase lar..mst ade pro n con nyer.. ikut kite cmne nk jdkan dia positif..

bonus utk penjawat awam pun xlepas dr spekulasi stiap kali bajet d bentang...mcm thun ni, penjawat awam dpt duit raya RM500.. walopun xbesar mane tp memadai lah drpada xdpt lgsung... syukur bnyak2..untung2 tahun depan nek plak jd RM 1 k..heheheh

ade rumors yg kate penjawat awam dapat bonus 1 bulan gaji..tp potong rm500 la sbb aritu dh bg advanced time raya...potong abis..xde secara ansuran..hehehhe..kalo betol mmg syukur alhamdulillah n tq gomen of malaysia.. kalo xde pun xpe...keje mst trus dlaksanakan tp rase jemu n prejudis kn??

ape2 pun..kite tgu je smpai esk k..kul 4.00 petang PM akan bentang bajet di parlimen..so kite jupe d sane k..

yg pasti, bajet kali ni akan reflect kpd pelan TRANSFORMASI yg d lakukan oleh gomen skrg ni..tmasuk la teras strategik yg dorg dok rasmikn sblum ni...GTP, NKRA, NKEA n mcm2 lg lar...tgu dan lihat k...

Rabu, Oktober 13, 2010

BudAYa KaMBinG HiTaM..

budaya scape goat (org kg aku panggil) masih mekar dan berakar di jabatan/bahagian/agensi yg melibatkan orang rmai.. budaya mcm ni mmg la xbaik utk pkembangan kualiti kerja or emosi seseorang tu..biasenye yg kene penyakit ni xlen xbkn para pekerja la...

ade org ckp budaya kambing itam ni slalu blaku dlm pkidmatan kerajaan.... ye lar, kalo kiter tgk mcm kes ilang enjin jet tu sume kan..mst org ckp ni dh sah jd kmbing itam sbb xkn prebet bwah je wat keje tu kn.. tp xpe..yg ni biakan mahkamah yg tentukan... yg nk btau kt cni budaya negatif ni yg xelok kite amalkn...

kalo ade sape2 kate yg budaya ni xde dlm sektor swasta mmg la mengarut yg amat sgt.. selagi kite deal ngan manusia penyakit ni mst akn wujud jgak...slagi ade jwatan kosong yg nk di isi, selagi ade mslah yg xtau puncanya..time2 mcm ni lar scape goat ni akn d budayakan...

hanya org bodoh saje yg mengkambing hitamkn org lain ni...ni bkn nye kire ko pangkat besar ke kecik...bos ke kuli... yg penting hati..kalo hati baik mst ok nyer la...jgn jdkan title sbgai pengganti diri utk kite bkuasa n wat sesuke ati kite demi utk kesenangan diri sendiri.....

Selasa, Oktober 12, 2010

BuDI BAhaSA tu TInggI Nilainya....

rakyat malaysia ni mmg tkenal sgt2 dek keramahannya ngan org luar..tmasukla pelancong ker, delegasi ker..sesape jer la yg dtg ke malaysia ni.. mst dorg akn crite n bckap yg rakyat malaysia ni very friendly and helpful....

tp mcm biase la, dlm setandan kelapa pasti ade yg busuk kn??org kampung panggil ni kategori komeng lar... mmg xle nk wat pe dah... spatutnye sikap ramah n budi bahasa ni kite kene amalkan n rakyatkannyer... bkn bile jupe org luar or pelancong jer.. tp ngan org tempatan or sesame kite pun mst kene ade budi bahasa...

setiap mslah pasti ade jlan penyelesaiaanyer kn.. so, jgn kite nk herdik or menjerit2 bile org tnye kite dngan cara n nada yg baik...budi bahasa ni xkire ko pemimpin ker..ko PRO ker, ko dr media ker...sume kene ade sifat2 ni.. budi bahasa budaya kiter kn....

so, kpd kite yg kureng berbudi bahasa tu,..elok2 la beringat.. tkut nnt jumpe buku dengan ruas mslah plak jd nyer nnt....

SIDang KemunCak WaNita2 PertAma 2010

Selamat Datang...Bonjour...welcome... selamat bersidang kepada semua wanita-wanita pertama dan menteri-menteri wanita yang hadir ke persidangan ini...

semoga ceria dan menikmati keindahan, perpaduan serta perasaan muhibbah yg ade d Malaysia ni... walopun persidangan ni hanya memakan masa selama tiga ari jer.. tp arap2, dptla memberikan outcome yg ckup baik kepada pembangunan pemimpin dunia pada mase akan dtg...

"A child tOday.. A Leader TomoRRow..."

kpda rakan2 yg btugas...jgn memain k..name baik jabatan yg kita bwak..so btugas la dngan rela hati / suci hati..hehehehe...tahniah kepada semua yg terlibat menjayakan program ni... sumbangan anda sumer sama ada kecik ke besar ke tetap d kenang n dhargai smpai bile2....

Selasa, September 28, 2010

ILMU selUAs DuniA....


biasenye ilmu ni kite blaja dlm class jer..tp sbnrnye bnyk lg ilmu yg kite ble dpt di luar class.. ade org dpat ilmu time memancing..ade plak blaja time dating..xlupe gak yg blaja time duk relax2 pandang langit.. tp ape2 pun..ilmu tu ble dpat d mane2...

aku bnyk blaja ngan cara idup n pwatakan org sekeliling... ade 1001 mcm ragam n pee'el yg kite leh tngok n blaja dr org ramai ni.. mane yg baik kite amik n yg xsesuai kite jdkan smpadan...

alhamdulillah..... aku blaja 1 benda yg paling bharga dr org yg bnyak pengamalan n bkedudukan tinggi dlm organisasi... benda dia simple jer.. walo setinggi mane pun kedudukan kite..sehebat mane pun kite... jgn lupe bhawa ade org lg hebat dr kite.. jgn lupe jgak utk bwak org mrasai pe yg kite sdang rasai...

xde jalan pintas utk mcapai kjayaan.. jd jgan sombong n bongkak bile kite brada d atas.. takut nnt jatuh thempas ke bawah xde org pdulikan kita... trima kasih pada insan yg sudi memberi ilmu padaku..smoga ALLAh merahmati dan memberkati hidupnya...

hidup biarlah menjadi lebah..datang org xsuke tp bile pergi meninggalkan madu utk kbaikan semua.... amin...

HaRiMAu Ke KUciNG???

zaman skrg ni ramai lelaki dh tkena wabak penyakit yg sgt series... ade org panggil group TB..ade gak yg panggil penyakit B1N1.. mcm2 lar istilah yg dorg gunekn utk menggambarkn hal ni... tp kalo kite g tnye sang lelaki mati idup balik dorg xngaku kes2 cmni...

ni ade 1 kisah yg lebih kurang same ngan penyakit kt atas ni...sgt interesting n bole d bawak ke tengah... kisah nye ttg perjumpaan sekawanan harimau yg sedang berpesta... tngah dok celebrate kemenangan dorg la agaknye tu... sebut je arimau mst sume ble pk.. karakter ganas, garang..mmg sume org takut la... tp dlam dok sbuk tngah hepy2 ni..tetibe ade plak sekor kucing menyelit dlam group rimau td... salah sekor rimau ni pun tnyer kt kucing tuh..

rimau: alor brader... asal lu ader kt cni ni brader.. lu xnampak ke yg ni sumer geng2 rimau jer???

kucing: gua tau lar brader... jgn la nk emo sgt.. xperlu marah2...

rimau: mane ble xmarah.. ni sume geng rimau.. lu kucing.. mane same...

kucing : hmmm.. brader... dulu gua pun mcm lu gak brader.. gua rimau dulu... tp bile gua dh kawin gua trus btukar jd kucing.....

rimau yg tnyer td pun trus tdiam n tekedu.... so, pada lelaki2 yg macho tuh.. andakah anda rimau or kucing????

Ahad, September 12, 2010

weyh..ni HArI RaYA laR...


selamat hari raya semua... mcm biase..kalo time hari raya jer mst org akn criter pasai keriangan dan keseronokkan berhari raya kan??? sbb tu lar kpd yg susah tu kita bantu utk same2 dorg rase nikmat n seronoknye raya ni...

mcm tahun2 sblumnyer, bile 2 or 3 ari lg nak raya..tv station sume dh kuakn dorg nye preview pe rancangan yg dorg akn tayangkan... mmg mcm2 citer yg hebat n box office yg dorg sdiakan.. dari citer unsur nasihat, komedi smpai lar seram...

yg aku xpham ni, ape plak kene mengena citer seram ngan seronoknya ari raya ni.. ade ker patut kuakn citer poconmg lar..sundal bolong lar...yg pasti citer2 yg seram lar..xkene lgsung ngan konsep ceria ari raya tu...

tp ape2 pun, aku suke tngok RTM tahun ni...layout raya pun sempoi n catchy.. citer yg ditayangkan pon best2 belaka...

untk stesen yg laen... agak2 lar kalo nk bg org tngok pun...bia lar kene pd mase n ari nyer kalo nk tayang pun... pkir2 kan la kak..jngan asik pkir untung jer smp penonton nyer prsaan xamik kire...

Rabu, September 08, 2010

2 ari lagi TaPi KL tETAp Sesak!!??

pagi tadi aku otw gi keje...aku ingatkan mesti jalan dah lengang pe sume ni... tp rupenye mmg meleset giler sbb jalan ke KL ni still lg bnyak kereta n jem...

i was wondering...dorg ni xblk raye ke kan... biar betul xnak blk raye..sbb setahu aku, yg keje kat kl ni mmg rmai org luar kl... mayb dorg ikut nasihat ketua pengarah JPJ aritu kot.. jgn sekali sederap blk..nnt jem... bgus jugak cmtu....

pe2 pun, aku pasti yg nnt kl mesti lengang..sbb smlm pun dlm kul 8 aku blk jalan still jem jugak... so, maknenye mood raye tu dh ader la kan... insy...sambutan raya masih meriah...

raya ni sbnar nye bmule mase zaman nabi dulu tahun ke-2 hijrah...mase nabi hijrah ke madinah... nabi ganti ari raya aidilfitri n raya haji dengan 2 perayaan besar yg dorg amalkan kt madinah sblum islam.. ni baru dgr pagi td kt radio ikim...heheheh

ok lar..ckup smpai d sini... slamat ari raya....

Selasa, September 07, 2010

HarGailah Nyawa Kita SeMUa.....

stiap taun msti benda ni yg jadi perhatian sume pihak..xkire la..polis ke, bomba ke, media ke..sume akn citer n concern psai kemalangan jalan raya waktu musin praya ni.. yg pelik nye nape time2 ni jer bnyk org nk 'mbunuh' or 'dibunuh'...

lagu2 raye yg dh bkumandang kt corong2 radio ttu patut nye dh ble bg peringatan kt pemandu or penunggang kenderaan ni..elok2 la bwak kenderaan tu..cian kt mak bapak, anak2 or kaum keluarga kite yg tunggu kt umah tu...ni time utk hepy n beraya bkn time utk g kubur wat tahlil arwah waktu raya...

so, utk aku n semua yg menggunakan kenderaan..pastikn jentera sume ok n pandu dngan cermat... kn dh ade slogan dulu..pandu cermat jiwa selamat..so ikut je lar k...

selamat hari raya untuk semua n berhati2 di jalan raya....

Salam Eidilfitri....

lame rasenye xmenaip ni..rase cm kekok pulak..heheheh... skrang mst sume tngah sibuk wat persiapan utk raye kn??? biase la tu.. paling tidak pun mst nk cat umah ke..xpun bli baju baru...

criter psai raye ni, mmg bnyak kenangan lar..time kecik-kecik dulu mmg meriah lar kalo sebut pasai raya ni..sume nk yg baru.. baju baru, besikal baru, seluar baru...pendek kate sume mesti mau bau kedai lar...

tp skrg ni, dh berumur.... so alar kadar pun dah memadai..bg chance plak bebudak yg lain merasa kemeriahan raya ni.. cume rasenye raya skrg xmcm dulu..xde meriah sgt... zaman dah berubah kan..mayb 5 or 10 tahun akan dtg lg canggih bile sbut psai raya ni...

xpelar..biala benda2 cmni jd ingatan dan memori indah kite sume... utk raya taun ni aku ucapkan slamat ari raya..maaf zahir dan batin.. slah silap harap diampunkan.... sesape yg balik kampong tu..elok2 memandu or menunggang kenderaan...bia lambat asal selamat...selamat ari raya...

Rabu, Ogos 18, 2010

beZa RakYat CerDik DengAn KurAng....

ni lar cra2 org yg xpnah bsyukur dngan pae yg dh kite bg slama ari ni... dh mcam2 cara gomen Malaysia kite wat untuk rapatkn hubungan n elakkn persengketaan or pselisihan faham ngan negara Indonesia ni... tp nmpak gaya nyer mcm tuang air kt daun keladi jer....

2 or 3 ari lepas kecoh psai mat2 indon ni g serang kedutaan Malaysia kt negara dorg.. siap panjat2 tembok dh mcm monyet dh... pastu siap ade yg bwak buluh runcing... aku nk ckap 1 je lar... jgn berkokok kt negara sndiri jer... biase nyer jaguh kampung jer yg cra cmni...

arini dh luar plak dlm npaper dorg bakar Jalur Gemilang... negara dorg ni baru jer smbut ari merdeka negara dorg.. xkn lar xde prasaan utk hormat kpade negara lain.... mayb kite ni tlalu blembut sgt tu yg mat2 indon yg xskolah ni try utk pijak kepala...

tp pada aku lar kan... ni lar beza rakyat yg negara dia membangun dan yg kurang membangun... kite nyer pendidikan lg bagus dr dorg ni... mayb ni antara faktor yg penting lar utk kite jdkan alasan knape dorg ni btindak liar n xsenonoh...

jgn bermain dengan api....takut nnt tbakar diri...

Jumaat, Ogos 13, 2010

NaK Ngaji ke nAK BerpoLItiK???

ni ape benda lar budak2 hingusan universiti ni... sibuk plak nk mendesak gomen skrg ... ntah ape benda yg dorg cari pun xtau lar,... dh kalo masuk universiti tu org bg blaja ko blaja je lar... xyah lar nk involve politik pe sume ni... mmg bdak2 lar care korg ni....

kn ke dkat U pun ade pilihanraya kampus pe sume.. kalo nk bpolitik sgt time ni lar gunekan n tunjukkan bakat korg tu... g btanding n wat kempen besar2an spaya bole menang... stiap tahun wat pilihanraya kampus.. xkan xckup lg???

bkan takat tu jer.. bsepah psatuan pe sume yg korg bole msuk selain dr parti politik yg xtentu lg mase depan korg ni... kn ke korg masuk U ni utk blaja dptkan sijil or ijazah???? dh lupe ke bebudak oooiii???? penat je mak bapak korg dulu tumbang lembu pe bala sume sbb bsyukur korg masuk U... kesudah nyer habuk pun tarak..... ngaji xlulus..politik pun hancus....

bwak2 lar mngucap ngan tindak-tanduk korg tur... nk soh gomen pin AUKU dh pinda dah... ni nk giat dlm politik plak...hahahahah...klakar lar tngok bdak2 hingusan cm korg ni... biaselar darah mude... bkn pkir panjang pun... ikut suke jer nk wat ape pun... tp jgn lar jdkan ni sbgai alasan... pk dlu sblum buang...hahahahah...

so, skrg gomen dh bg kata putus xbenarkan..kiter tngok je lar nnt ape plak citer nyer n pmintaan bdak2 hingus ni.... jgn bazirkan mase n gelapkn mase depan ngan benda2 yg blom tau ujung pangkal nyer lg k...bye...

KerNa Mu Jalur GemilANg...

aku agak kusut gak lar tngok perangai rakyat Malaysia yg dh sinonim ngan generasi subsidi or free... sume nyer nk percuma.. xkire la ape pun benda nyer.. kalo xbg kang ckp xprihatin or kedekut..dh bg bnyak plak songeh nyer...hmmmm...

skrg ni kn ke kite dlm bulan kemerdekaan negara yg ke-53.. jd spatutnye, kite kene usaha n wat inisiatif sndiri utk BELI, GANTUNG or PASANG Jalur Gemilang kebanggan kita ni.... ni skrg len plak criter nyer... sume nak arapkn gomen nyer ihsan.. kalo xde gomen yg dorg dok kritik ari2 ni xdela nk pasang bendera tu...

nape lar mentaliti rakyat negara ni smpai thap cmni... malu kat org luar... dorg bile time ari merdeka, mesti sume berkobar2 n bangga nk gantung bendera negara.. sbb dorg tau cmne ssh nak dptkan kemerdekaan... kt negara kite lain plak citer nyer...

ni citer bile dh bg bendera, bnyak pula komen...x nak yg ini nk yg itu lebih... xbrani ckap depan2 tp kt blakang dok jual politik sane politik sini...hmmm... ni 1 lg budaya baru rakyat Malaysia.. nk dpt ape2 mst kene jual name parti politik.. konon2 nyer org takut lar kalo dgr tuh... mayb dr dpat 10 bendera bole dpt jd 100... piiiraaahhhh.......!!!! ni sume sampah je ni... org yg cintakan negara dia xplu nk wat cmtu...

pkir2kan......

Rabu, Ogos 11, 2010

Macam Tin Sardin......


gembira btol aku dgr bile KTM lancar keretapi express ala2 bullet train dr Seremban - KL - Ipoh... khamis bru operate benda ni... stakat ni dorg bg special offer la utk tarik minat org ramai nek keretapi ni.. Syabas utk KTMB...

abis dh criter pasai bullet train ni... tp ape plak kes nye dngan yg xbullet ni??? aku sndiri dh lalui benda yg sama2 rakyat Malaysia tempuh utk setiap kali g keje n balik.... mmg series teruk lar pada aku.. setiap stesyen akn brenti lame utk bg sume org yg tgu naik train... kalo time tu penuh pun still kene clearkn org yg tgu tu...

teringat aku mase zaman bas mini dulu..kecoh dbuatnyer... keretapi ni dh lebih kurang dh sbnrnyer...teringat plak kes keretapi kt india ni... penuh-spenuh2nye....hmmm...nasib la kt negara kite ni xsmpai tahap cmtu lagi....

bharap la sgt ngan ade nyer SPAD ni ble upgrade service transport darat ni... kalo xle majukan elok nnt bubar je SPAD ni... wat pe bayar gaji kalo xle wat kn??

KTMB pun trun la padang tngok2 ckit pe yg sbnrnye blaku...kalo service elok mst penumpang suke n profit ble btambah.... xsabar nak nek bullet train ni........

Selasa, Ogos 10, 2010

MenaRilaH JemAri Ku......


lame sgt dah rasenye aku tak xcercise jari-jemari aku ni utk menulis blog... rindu rasenye utntuk melihat jari aku ni menari2 mencoret perkara2 yg bmain d pkiran dan penglihatan aku ni... xtanggung rase nye keinginan aku ni utk trus bkarya dgan cara aku sndiri...

tp biaselar... lately ni sibuk sgt dngan keje..smp xde mase utk mterjemahkn buah pkiran aku ni dlm bentuk karya yg aku suke....

insy... ade mase nnt pasti bnyak perkara yg aku nk kongc bsama..cume mase jer skrg ni yg xmengizinkan...

ckupla utk kali ni, hnya utk mengubat rindu jari-jemari aku ni yg xhenti2 nk menari mngikut naluri hati...hehehehehhe

Jumaat, Julai 23, 2010

seMARakKaN JiWA merDEKa..!!!!


tiap kali nak masuk ogos je msti negara kite ni akn meriah dngan hiasan dan kibaran jalur gemilang... tahun ni pun xtkecuali sbb sambutan kali ni lg meriah.. ade 3 acara yg besar peringkat nasional dh dirangka oleh gomen..

tahun ni dorg nk wat kelainan skit ngan buat smbutan pelancaran pd 1 ogos.. ni kirenye nk wat opening utk sambutan bulan kemerdekaan lar.. sedar xsedar dh msuk tahun ke-53 negara kite merdeka...

kalo ikut sejarah nye,, kire nye kite ni bebas dan merdeka dr penjajahan fizikal..sbb negara x d tadbir oleh negara luar mcm dulu... tp dr segi mental dan budaya blom dpt kite kate merdeka spenuhnye.. kite sndiri ble tngok cmne kn... nk plak dngan duni serba canggih arini..cepat je penjajahan ni blaku...

ade org yg btol2 amik tau ttg erti merdeka n mmg mhargai... yg ni aku bg tabik spring lar.. tp ade jgak yg xtau ape2 n lgsung xmo amik tau.. sbb dia kate dia lahir2 dh merdeka n xplu d ungkit kisah silam cmne negara bole merdeka.. aku xstuju lgsung ngan org yg bpkiran cmni.. ble dkatekn xkenang budi lar tuh...

ape2 pun, cpat2 lar g supermarket pe sume bli jalur gemilang.. kita meriah kn sambutan tahun dngan warna-warni jalur gemilang kebanggaan kita bersama.. 1Malaysia Menjana Transformasi...

Khamis, Julai 22, 2010

ApER CeR TaiKO.?????

mule2 tkejut gak tgk headline brite ni yg sorg taiko gangster kene cekup ngan polis kt negeri penyu.. tp bile bace yg strusnye jd lawak plak sbb taiko ni ble tkucil bnyk kali dlm sluar...hmm ape cer ni der?????

kalo ikut sumber ni, kumpulan taiko ni mmg dgeruni lar kt terengganu ni.. kire sebut misai dia jer org dh tkencing2 dlm sluar dh.. punyer la gah name taiko ni.. siap claimed yg ade rangkaian kt hampir sluruh negeri tganu ni...

tp cm biase lar kn,.. langit xsentiasa cerah... ari pun xslalu indah... nasib pun bole brubah.... time dia kene cekup ngan polis dia plak yg tkencing2.... ni bru sket jer ni..blum kire yg len2 lg...

geng ni mmg dh lame dh polis cari..sbb bnyk sgt hal yg dorg wat.. curi kenderaan berat mcm pacuan empat roda n lori mmg favourite dorg lar..

utk yg len2 kalo xnak jd cmni brenti lar k..xyah lar jd taiko ni sume... buang mase jer..elok kite wat xtvt bfaedah utk masyarakat n agama... xde org yg ssah sbb kite...

UdaH2 LEr tUH....

skrg ni rmai pulak manusia yg tampil nk dedahkn tu dedahkn ni... aku pun mule2 tkejut gak..tp bile dh lame2 pastu dgr statement yg bkn2 aku maleh nk angkat port dh..

zaman skrg ni mmg la xble gune cara dulu sgt.. skrg ni kene kipas or bg aircond bru org nk jge kite.. tp kn, perlu ke ni sume utk buat dri rase dhargai?? ke ko nk org tau yg ko ni exist??? sume ni xmjamin pun... kdg2 ko ni je yg beriya2 tp org tu relax je wt xphm.. lebih sudu dr kuah plak...

ade jgak yg nk tunjuk hero, spaya dri tkenal n senang dpt projek... gune lar ats name pjuangan bangsa lar, pjuangan agama lar..tp hakikatnye pjuangan poket sndiri... im telling u the truth.. this is wat happen in our world rite now... xde lg la nk kate org bbudi kite berbahasa ke pe sume.. xkenang budi lg ade lar...

xpelar, org mcm ni xkn bole pegi jauh... kalo kaya n hebat pun skejap jer..ade je lar bala nnt..lambt-laun org tau jgak nnt kn...

Rabu, Julai 21, 2010

ProtON + ProDUa = ???


tetibe plak ble tpacul kuar dr mulut dorg ni utk mta dua syarikat gergasi Malaysia ni bgabung... ape kes sbnarnye ni???? rmai yg tetanyer2, nape skrg bru nk kecoh?? bkn ke proton dulu sibuk sgt nk JV ngan company luar??? skejap VW..skejap GM.. mcm2 lg lar...

Aku suke sbnrnyer bile dgr idea bernas ni... tp sblum tu, bnyk aspek nk kene tgk.. ni utk mngelakkn pkara2 yg xpatut blaku... elok2 nk lg untung tetibe rugi plak yg dpt nnt kang... dorg ni bole share dr segi kepakaran, tenage kerja, teknologi n bnyk lg lar... sume ni bole wt untung n tingkatkn kualiti produk tempatan..

slama ni, bnyk juga isu bkaitan dgn status kereta nasional kn??? ade syarikat ngaku dia pun kete nasional gak.. tp yg stahu aku, proton je sbnrnyer.. so, kalo dua2 ni bgabung dh confirm2 d label kete nasional keluaran dorg ni...

2 syarikat ni nyer produk pun bkn nyer cikai2... proton gah dgn perdana V6, waja, saga n satria neo.. Produa plak gah dgn kelisa, Myvi n Viva.. dua2 ade kelebihan.. jd bgus la kalo nk bgabung... cume xnk lar dgr nnt.. syarikat dh bgabung tetibe nk kurangkn pekerja..tu bkn menguntungkn tapi menyusahkan....

im looking forward to it..... syabas Msia....

Selasa, Julai 20, 2010

the WArRiORS DaY.....

hari pahlawan mbawa seribu makna dan kata2 pd kiter sume... xdlupakan jgak pelbagai kontrovesi yg dtimbulkn.. bile xbuat sambutan org ckap xkenang jasa.. kalo dh wat org ckap syirik n khurafat plak.. biase la lumrah idup jd manusia.. mcmni lar kn..

gomen kite arini dh tukar cara utk smbutan hari pahlawan tahun ni.. dato' menteri kali ni latar blakang agama dia kuat..so, dia pun mta cara baru dbuat utk sambutan tahun ni...

kite xkn dpt lg tngok org atau pemimpin negara letak bunga kt tugu negara yg mmg dh jd rutin tahunan dorg stiap kali sambut hari pahlawan.. kali ni kite wat cara islamic sket dngan adekn bacaan yasin n doa selamat di masjid.. yg ni lebih afdhal kn??

sambutan pd 31 Julai ni pun wt pertama kalinya dbuat kt Dataran Merdeka.. so, org rmai bole dtg..yg best nyer..SPB YD Agong pun berangkat mencemar duli utk majlis ni.. so, ade pluang la tngok agong kite live n dekat2.. jarang dpt peluang ni kan.. menteri2 kabinet lain pun join skali...

arap2 kali ni nye sambutan bole dpt respon yg positif dr sume lapisan masyarakat..

kalo d pkir2 kn...xterbayar rase nyer pengorbanan yg dlakukan dek pejuang2 zaman dulu smata2 utk merdekakan tanah air kite ni kan??? sape ble sangkal jasa spt tok janggut, mat kilau, leftenan adnan, sipuntum, dato' maharajalela, kiyai salleh n rmai lg...jd kite jage n hargai lah tinggalan dorg ni k... Malaysia negara berdaulat!!!!

TitLE bUKaN GuARanTEe.....

skrg ni tngah hangat utk pemilih committee baru FAM.. dsebabkn bola adlah sukan #1 di Malaysia so ptandingan jkuasa ni pun jd phatian sume.. ni sbnrnye xbkait pun dgn brape rmai tan sri, datuk seri or datuk yg berebut jawatan tu.. tp sbnrnye rakyat nk tau sape n ape yg dorg leh wat utk kmajuan bola sepak negara..

al-kisahnye, rmai lar org yg title besar ni msuk btanding.. dr pngkat tan sri smpai la ke datuk.. tp kan, korg rse pangkat2 yg dorg ade ni menjamin ke kemajuan bola sepak negara??? sblum2 ni pun bkn ade gak ke yg bpangkat cmtu?? tp yg kite nmpak xjd ape pun...

xbole ke kalo sukan kite nye sunyi dr pglibtan ahli2 politik ni sume?? xmaju ke kalo xdterajui oleh org politik?? ni lar antara soalan2 yg bmain d pkiran rmai rakyat Msia sbnarnye.. tp kang kalo bsuare ade plak yg nk mrah n kecam pe sume... sensitif sgt psatuan sukan kite ni...

bebrape arini dh kecoh plak psai letak jawatan jurulatih.. yg Su ckp letak.. tuan nye badan ckp xletak..so cmne???? kalo dh pengurusan pun xbtol cmne bdak2 nk main btol2... anta lar g bulan skali pun..mmg xdo lar jwabnyer...

aku rindu nk tngok sukan kite ni jd cm zaman kegemilangan dulu... xde pun kecoh politik ke pe ke.. tp sume main utk negara..yg bdak2 yg main ni pun jgn la prasan sgt..bnyak duit rakyat tu yg korg blasah.. sbb nk anta korg men kt luar negara n dpt pengalaman bguna..so xyah nk bangga k..patut nye malu n main sungguh2...

Rabu, Julai 14, 2010

TULen aTAu PaLSu.....

bnyak crite2 yg kite dgr skrg psai keturunan.. ade yg mengaku keturunan raja lar, sultan lar, pembesar istana lar,isshhh...mcm2 lg keturunan..tp yg pasti mmg sume nk ngaku keturunan yg hebat2 lar...

sbnrnye benda ni pun bkn la isu baru.. sbb sblum ni pun dh ade dh timbul kes2 mcmni... ingt lg kes yg agak gempar dulu bile ade sorg ni claim yg dia waris keturunan sultan melaka.. siap wat demo nk "tarik" keris taming sari kt Sg. Duyong utk buktikan yg dia waris sbnar sultan melaka.. time dia wt tu keris mmg kuar tp bkn taming sari...

lpas dh mcm2 benda yg dia wt utk yakin kn org ramai n gomen yg dia keturunan yg sah tetiba trus senyap tanpa ape2 brite skrg ni... kenape plak menghilang ni eh???? kalo kate btol2 keturunan yg sah lawan la habis2an... yg hak tetap hak kn???

skrg ni dh kecoh plak crite psai keturunan gak kt sblah pantai timur... negeri cik siti wan kembang plak tngah bergelora skrg ni.. mane x nye, dh ade yg mengaku waris puteri saadong plak. dorg ckp crite puteri ni hnya mitos & lagenda jer..tp skrg dh muncul plak waris??? nape jd cmni plak eh???

ikut pe yg newspaper tulis org skrg ni (Putri Anis) merupakan keturunan puteri saadong yg ketujuh.. susur galur dr keturunan Raja Jembal gak.. Tp kn, ahli pertubuhan kerabat raja jembal kelantan xstuju n xiktiraf yg Putri anis ni... aku bace pun ble jd konfius..sng sgt plak nk claim yg kite ni waris raja tu n raja ni kn???

kalo kate btol la yg org yg claim ni mmg keturunan yg sah.. kua kn je sume bukti2 yg ade.. pastu lawan kt mahkamah..so senang.. ape2 pun.. yang Hak tetap Hak...

BaPAk LawaN ANaK...


mcm xpcaya jer ngan dunia ari kn??? bnyk benar crite yg xmsuk akal kua..smlm dlm brite kul 8 mlm kluar 1 lg kes yg d bwak ke mahkamah... bapak saman anak...

kalo nk d ikutkn kronologi kes cmni mmg la ade kt negara kite ni tp amat jarang blaku... dulu artis kite pun pnah ade kes bapak btol saman dia..kesnye sbb xngaku bapak sndiri...hmmmm... last2 bapak dia yg menang.. tp xpe lar tu kes yg besar gak sbb dia bkn diasuh dek bapak dia dr kecik..so no wonder dia xngaku tu bapak kandung dia...

yg kes smlm ni laen plak... anak dia ni keje bgus.. gaji besar n bole d anggap idup mewah la..sbb nye pangkat dia CEO tuh kt syarikat cari gali.. ni info dr brite smlm.. tp yg pelik nye, anak2 dia (2 org) sume bapak dia yg jage... n then ntah mcm mane bapak dia pun saman mta duit RM 20k ..mayb sbb jaga anak dia or utk tampung pblanjaan cucu dia... tmsuk ngan mohon maaf secara terbuka...

tp kan...xkn lar bapak dia tetibe nk sman kn??? pelik gak bunyi nyer tu... mst ade hal laen agaknye yg bapak dia xreveal....hmmm... agak confius gak dgr brite ni mule2...

pe pun, pd aku..sbgai anak spatutnyer dia ni hormat lar kt bapak dia ni..pnat tu wat... nk didik lg..nk jage lg...mmg mbazir kalo sume anak yg lahir dh besar jd cmni...hmmm...dunia oh dunia...

Isnin, Julai 12, 2010

RuaNg IkLAn bARu...


demam piala dunia dh hampir kebah dah..sbb arini dh setel sume game.. spt yg sume jangkakn.. skuad La Rojas yg menang..tu pun gol mase extra times... so, congrat utk team Spain..ViVa Espana!!!!

walopun org duk sbuk cter pasai bola..tp ade jgak citer2 menarik yg kua dsebabkn piala dunia ni.. contohnye, janji2 manis peminat bola, jurulatih bola n sbgainye... Maradona nk lari bogel kalo argentina menang World Cup.. fuhh... nasib xmenang..kalo x tgk wayang free lar kiter...heheheh..

hasrat nk lari bogel ni tempias dia smpai ke Paraguay... ade model ni pun snggup wat cmne yg Maradona nk wat... siap nk kaler bdan dia ngan bendera negara dorg lg.. nasib dia pun baik sbb team negara dia kalah...

tp kan, citer model ni xabis kt ctu jer..ade lg 1 benda yg menarik phatian org kt dia ni... mane x org tetarik kalo dh handphone Nokia E71 letak kt celah dada!!! mule2 sume wat andaian yg ni mst syarikat handpone yg soh ni.. tp stelah skian lame..rupe2 nye ni gimik yg dbuat dek syarikat AXE... ni produk bodyspray baru dorg..so, plih la model lawa ni utk tarik perhatian org...

dia ni bole d label sbgai pioneer utk iklan gaya baru lar..sbb jenama AXE ni dia lukis kt dada blah kiri dia..just utk tarik perhatian org... lg pun mst lar mileage produk tu tinggi kn..sbb sume org yg dkat ngan dia nk tngok n tertanye2 pe benda yg dia ltak n tulis tu...hmm... mcm2 prangai org ni kan????....

CoNFius dEk fATwa....


dlm org dok sibuk criter psai kehebatan si Paul sotong kurita tu, tetibe kua plak fatwa dari Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yg umumkan program ESQ haram.. xpasal2 criter ni jd kecoh... sbbnye, nk djadikan criter program yg dorg wat ni dh lame n dpt kelulusan dr JAKIM...

yg best nye, ahli2 lembaga or org yg run program ni pun bkn calang2 org..bekas org kuat JAKIM pun ade skali dlm syarikat ni... katanye modul program yg dorg anjurkan ni ade sket tpesong ngan akidah n bertentangan ngan ajaran islam...

yg wt lg criter ni memberi tamparan hebat bkn nye ape... rmai org yg bijak pandai xkisah la professional atau pun bkn dh join n ikut kursus dorg ni... yg alim ugama pun ikut program dorg ni..xde plak kate pe pun.. pelik kan??? hal ni jd kecoh smpai pesatuan ulama indon mcm Nadhatul Ulama cmpur tngan dgan btau yg modul tu xsalah d sisi agama... sbb nye modul dorg ni bnyk ikut indon nye modul.... kepakaran yg dorg gune pun bnyak dr sane... xtkejut lar nape dorg plak bsuare...

aku nk komen pun xtau nk ckp cmne..tp yg aku tau..fatwa ni xbole lar nk men kuakn sesuka ati..lg 1, bile dh kua 2 bg la pnjelasan..fatwa ni tujuan dia utk menyenangkan org islam bkn wat org lg konpius....hmmmm

Jumaat, Julai 09, 2010

KuRiTA & KhURaFAT....

skrg ni harga sotong d pasaran smakin mlonjak2 naik kn??? mane xnyer... smenjak ader nyer si Paul (sotong kurita yg tilik nasib xpnah salah tu) rmai yg dok sbuk nk mkan sotong... sbb bpkiran,..kalo mkan sotong nnt bole teka result final piala dunia ngan btol...hahahah...

mcm ne org xpcya kt si Paul ni, dh 6 kali dia teka sume nye btol... 100% rekod.. yg terakhir bile dia dok relax kt kotak yg ade bendera spain... yg bestnyer... sotong ni duk kt zoo d jerman..tp dia xplih negara dia...makne nye sotong ni pun x bias jgak lar kn...hehehhe...dia wt pe yg patut jer... Paul ni akn dberikan anugerah peneka tepat oleh rmai kaki2 judi kalo final ni dia teka btol jgak...

tp kan..utk final Paul xkn wat ramalan..so, menung gak lar dorg yg kaki judi ni nk plih pasukan mane kn??hehehhe.... rupenye.. si Paul ni bole ramal kalo ade jerman jer...makne nyer utk tmpat 3 or 4 bole lar dia ramal..sbb ade jerman... bole caya ke???

yg xbest nye, rmai plak org yg jd syirik psai benda2 khurafat cmni...nmpak benda ni cm simple jer..tp impact dia besar beb... lu pcaya kt binatang ni brader.. asal lu xcaya kt ALLAH... amacam??? ni utk org islam lar k... yg agama lain tu kalo xjd mslah utk agama korg teruskan lar...

jd, pd yg dh beriya2 benar ngan si Paul ni elok lar btaubat..kalo xnak dgr jgak elok lar btuhan kan Paul ni jer...agak2 xde duit besok, msak je si Paul ni...isi pun bnyak tu...hahaah

KesAH SeSiKAT PISanG...

pisang atau banana mmg sgt tknal d kalangan msyarakat Malaysia.. xdpt d nafikan yg buah pisang ni amat sedap n kaya dgn pelbgai khasiat utk bdan... slain dr vitamin C, buah ni jgak mengandungi kandungan fiber n serat yg tinggi.. dh mcm doktor plak dh ni..hehehhe...

nk criter btapa popular nyer pisang ni,,smpai kalo kt umah2 kenduri pun mst akn ader pisang sbgai pcuci mulut.. mmg la ader buah lain yg dorg gune..tp mngikut kbiasaanya pisang mmg ranking no. 1...

org india pun slalu gune pisang gak tau..tp biasenye pokok pisang lar..contohnyer time kenduri kawin... xcaya g lar check k...

tp yg aku nk citer arini sbnrnye psai sesikat pisang yg org dok sdekah kt masjid... org yg sdekah tu bgus..yg xbgus nyer org yg trime sdekah tu... mane xnyer aku ckap cmtu..benda ni jd dpan mata aku sndri... kot ye pun nk mhargai pemberian org tu jgn la dok tibi smpai 1 ikat (sesikat).... jemaah lain pun nk mrase jgak... amik sbji dua utk alas prot spaya xngantuk time khutbah dah lar...

ni amik bnyak2 wtpe kn??? kalo target amik pisang ni utk mkan smpai kenyang elok lar g bli sendri...so, mkn lar se puas ati k...xde sape nk mrah... ni dh lar amik bnyak, xpkir org lain..pastu mcm kucing kelaparan plak tu...maen sondol jer...hmmm...bangsaku.......

bwak2 lar brubah k..malu org tngok..kalo bdak2 or anak2 yg dtg masjid tngok kn ke malu..wat contoh xbaik kt dorg watpe.... insaflah....pesanan ni utk dri aku n sume.... budi bahasa, budaya kiter.....

Selasa, Julai 06, 2010

BaNCi PenDuduK & PeruMAHAn 2010...

arini maka bertebaran lar petugas2 banci negara utk amik maklumat seluruh rakyat d Malaysia... majlis pelancaran ni pun baru je blgsung td kt PWTC..

biase nye bile sebut pasai banci je mst mcm2 psoalan yg timbul dlm kpale kite kan?? eh gomen ni xsudah2 nk wat banci pasai ape??? plu ke nk banci2 ni?? ni mst nk pilihanraya ni?? ni lar antara soalan2 yg slalu kite pkir.. sume soalan ni xslah tp kureng tepat...

sbnrnye, negara kite ni kene wat banci penduduk & perumahan.. lg pun bkn nye slalu gomen wat..10 tahun skali je..just utk tau brape rmai pnduduk kt Msia ni.. pastu cmne ngan sosioekonomi rakyat... brape rmai lg yg miskin tegar... cmne ngan kemudahan pe sume... ni yg slalu kite xtau..kite dok pkir benda laen jer...

dlm dunia modern skrg ni lg senang... kite bole pilih care cmne nk dibanci... ade 3 cara yg jab.perangkaan sediakn utk kaedah banci kali ni... 1. cara bsemuka.. ni cara lame yg slalu wat dulu.. 2. ngan bg buku manual utk isi borg banci n kite isi sndiri..pastu nnt dorg kutip... 3. bole thru intenet je.. sistem ni d panggil e-census.. so sape2 yg nk privacy or nk cepat bole la gune mane2 yg memudahkn diri k..

senang kn utk sume ni??? so, kite xyah la nmpak petugas trus tutup pintu plak nnt k...menyorok dlm umah lar pe sume.. petugas banci ni sume ade pkai tag nama..so kalo xpasti bole tpon dorg nye hotline..utk dpatkn kepastian...

bkn stakat mengundi je tanggungjawab semua tau...yg menjayakan banci ni pun tanggungjawab semua gak k...

Isnin, Julai 05, 2010

DeMAm hOBi BaRU..


aku dh lame xjupe member2 aku... so, aritu smpat la bjumpe ngan dorg... 2 pun tsrempak.. kalo x kene tgu lg laen taun lar bru jupe agaknyer...

aku cm pelik nape dorg ni dok sbuk bwak balang2 biskut yg transparen 2 ke hulu ke hilir.... aku diam jer mule2..lame2 xpuas ati.. aku g tnye.. "korg wtpe ngan bekas balang ni??" dgan slamber je member aku jwab.. "kami skrg ni tngah layan hobi baru,, best...." aku tnye lg " hobi pe plak korg ni" member aku trus tunjuk balang yg dia pegang tu... rupe2 bela ikan laga...hmmm... ni zaman aku kecik2 dulu bole lar...dlm ati lar aku ckap...

nk djdkan criter, rupe2 nyer, hobi ni mmg tngah menyerang bole kate bnyak tmpat kt Msia ni... ikan ni pun xde lar mahal mane..yg chokia nyer dlm RM1.50 sekor... so kalo bli 10 bru RM 15 jer kan..

dorg kate, bela ikan ni best... sbb ikan ni cantek n bwarna-warni..mmg btol pun..sape xpnah tngok ikan laga mmg xtau la kn... aku pun ok je lar.. member aku yg sorg ni punye asik maen ikan laga ni smpai muke dia pun dh mcm ikan dah... bole kate jaga ikan, tdur ikan, mkan ikan..sume ikan lar.. punye nk mggambarkn syok nye hobi odrg ni...

pd aku xpelar,.. janji jgn lupe pe yg patut dh lar k... tngok lar...kot2 ade mse nnt bole join sekaki....hahahahah

KESah "AYaM" laGi....

tetibe plak aku tringat yg kesah "ayam" ni... kire kesah ni pun mmg hangat gak lar d malaysia ni... ade bebrape hari aritu asik kua dlam npaper jer..psai org Msia asik ke thailand jer... nk cari langgan ayam thailand...

bile criter psai ni trus aku tringat 1 scene dlm filem Laila Isabella....heheheh...skrip dia cmni..time apek jupe nasha n rosyam kt highway... "apek ckap: aku skrg keje bwak lori ayam utk export ke thailand..tp aku pelik lar.. org thailand suke ayam malaysia tp org Malaysia plak suke ayam thailand...."

kire pe yg dtontonkn kt criter ni btol la blaku kan... npaper aritu siap btau Danok syurga dunia lar... mcm2 tmpat lg lar yg org Msia suke g ke thailand ni... org jantan je suke g..org lelaki xg... sbb ayam kn haiwan so binatang je lar yg g... asal??? nk mrah??? mrah lar k... xtkut pun.. diz is d reality... siap ade statistik lg yg btau sramai 1132 org msia g sne dlm mse 6 pagi smpai 10 mlm (1hb Julai) aritu... haa..so skrg cmne??? nk ptikaikn lg???

utk org jantan ni, pandai2 lar k...org slalu ckap..pandai mkan pandai lar smpan k...hahahah... sndiri mau ingat lar... nk citer dr sudut agama kang korg ckap aku cm ustad plak... so, pkir2 kn lar k...

mkan ayam KFC lg bgus kan...nyummm...nyum....

SabuNG AyaM....

arini nk citer psai haiwan lar..dh lame xde citer psai ciptaan ALLAh yg ni kan...so critenyer bmule mcm ni...

ade org mmg suke tngok ayam blaga..ade org just suke bela ayam laga ni je... yg suke bela ayam laga ni mayb sbb ayam ni cantik, jlan mendada, ade style n mcm2 lg.... tp kan, yg xbest nye,.. rmai org bwak ayam2 ni g blaga (bjudi lar pe lg)... aku pun pnah tngok cm ne ayam ni blaga... kirenye kalo dlm istilah kaki2 laga ayam ni blaga dlm bond.. bond ni kire glg utk laga ayam lar...

syok gak sbnrnye dpat tngok cmne dorg bjudi ni...hahahah... yg best nyer.. aku ade gak la tnye2 kaki laga ayam ni.. nape nk kene blaga sume?? dorg jwab sempoi jer.. ni adlah SUKAN... hahahah... kalo tngok dr segi sukan mmg btol lar.. kalo dr sudut lain mmg slah... mane xnye..menyeksa binatang tu brader..siap ade yg smbung taji ayam bagi panjang pe sume..2 ok lg..ni ade yg letak pisau kecik bwah kaki ayam.. xsmpai brape minit dh mati ayam tu...hmmm... cian ayam tu..xsmpai ati nk tnye wei...

kalo tngok dr sudut sejarah kan, main ayam laga ni mase zaman kesultanan/ raja2 dulu dh ade.. xpcaya ke??? pnah dngar criter psai bukit putus x??? kisah ayam laga ni ade kene-mengena ngan sjarah bukit ni...
scara ringkas nye.. pemerintah 2 negeri bjiran ketika tu mmg syok men ayam laga... last skali, dok krana asik kalah je..dorg ptaruhkan negeri masing2... so, gune la pawang n bomoh mase tu, jd bile linta je kt bukit putus ni, kekuatan ayam pihak lawan sume xjd..n lawan yg satu lg tu pun menang..xcaya lg??? g bukit putus n check ble dpt x signal utk hp ke ape ke???hahahah...

tu lar citer nye utk ayam sabung....hehehhe

Khamis, Julai 01, 2010

WuT a JoKe???...


terpempan gak aku tngok nspaper arini... bole kate majoriti npaper nye frontpage arini citer psai pengakuan actress ni...hmmm.... sbnrnye, yg actress ni mmg dh lame dh dslubungi ngan isu / gossip ni... tp cm biase la.. artis kn.. so, jwpan yg paling slamat slame ni ialah "kami hanya kawan biase"...hahaha..

aku xheran pun ngan pngakuan ke ape ke,,.. sbb aiman xkesah pun... yg mjadi pelik kt aku ni..nape duk kt frontpage story ni??..xde story laen lg dah ke?? pnah ke npaper khabisan story utk rakyat??? pelik kan?..

yes..i admit yg npaper ni nk attract org bace npaper dorg..so, kene lar kua kn story2 cmni... tp kan.. bkn ke story yg btol2 hot n ble trigger people attention duk kt frontpage??? kalo stakat citer ttg artis ni pada aku dh basi dh... bkn skali citer ni..dh bnyk kali kuar,..sblum bfren cerai smpai lar skrg bru nk ngaku..wt pe kan?? aku xmrah kt dorg ni pun..nk bcinta ke x ke hak dorg lar...

yg aku tgh cari ni mane news values yg aku dok blaja dulu dlm citer ni... tringat time blaja dulu.. lecturer ckap kene cari citer / isu yg pelik bru ble d panggil briter... tp xpe lar... ni hak media owner 2 lar k..mayb policy dorg cmtu..kua kn je ape yg dorg pk hot...

skrg ni laman2 sosial pun dh bnyk,.. blog dh bsepah... info sume sng je dpat thru intenet.. tkut lar nnt dorg print dorg sndiri bace npaper dorg tu..hahahah... it will happen, might b some day... hahahah..

Rabu, Jun 30, 2010

NoW.. mONeY is eVEryTHinG....

aku skit pun xteruja or tkejut ngan brite rumah plindungan, Rumah Titian Kasih kt KL ni nk d jual.. so penghuni sume kene kluar within 48 hours or 2 days... siap dpatkn perintah dr mahkamah lg u!!!...hehehe...

kejam ke??? xberhati prot??? mst rmai lar yg pkir n ckap mcm2 kan... pd aku benda ni biase jer... nk mrah2 lar..aku xheran pun..sbb nyer, manusia arini sume pkir duit je dlm kepale otak dia tu.. mane nk pkir psai kbajikan ni sume... omputih ckp nonsense!!.. mane nk kire kalo aku jual dorg ni nak dok mane?? xbsalah ke aku wat cmni?? ni sume soalan2 utk org zaman dulu bole lar kn... zaman skrg ni, org akn ckap no money no talk... amacam?? stuju??

tp pada aku lar kn, dr dorg bli bangunan yg harga RM2.7 mil ni, elok cari building lain.. lg pun dorg kn ade RM 270 k..ikut statement dlm KOSMO.. so, mmg bole bli building or rumah lain yg lebih selesa n luas..

kalo kita nk wat kbajikan..xsmestinye kt tngah2 KL je kan... luar kl pun bole kan....?? so, tpulang lar, jgn amik ati ngan perintah kluar tuh..anggap je benda ni biase utk zaman ni... jiran same jiran pun xkenal..pastu xyah nk citer psai budi bahasa sume...
nampaknye kementerian penerangan kene keje lebih lg lar jawabnye... asik kurang bkesan je kempen ni..heheheh...

X mUStahiL MELAYU aKan me-LAYU...

entry kali ni bkn lah bmaksud utk mbangkitkn huru-hara or sbgainye.. just utk ksedaran kpda manusia2 yg d panggil orang melayu... aku bkn nye ape, sedey sbnrnye bile tngok anak bangsa sndiri "mengemis" d bumi sndiri... aku xsalahkn org laen pun.. yg plu dsalahkn ialah kita sndiri..

ape lg yg xckup?? mcam2 gomen dah bg.. pendidikan, keselamatan, kemajuan, peningkatan taraf idup, ekonomi, SUBSIDI.. n mcam2 lagi... tp, 1 je yg gomen xmampu utk janji n bg.. korg sndiri pun tau sbnrnyer..tp wat2 xtau.. iaitu SIKAP yg baik n positif....

sikap ni lar yg boleh wat org melayu trus gah n maju.. ade 1 kata2 yg bgus mgambarkn khebatan n ketinggian bangsa melayu ni.. cmni bunyi dia... "we are people from the mountain".. 2 pun xbsyukur gak lg tuh...hmmm..ape lar nk jadi ngan bangsa aku ni....

ni skrg tngah kecoh psai org melayu kurang mdaftar sbgai pengundi.... kalo ikut jumlah sbnar rakyat Malaysia yg blom daftar lbih kurang 4.3 juta... newspaper smlam kuakn statement pndaftaran melayu dngan bkn melayu 1 : 40 .... hmmm...

so lpas ni, kalo kate org mlayu kurang jd wakil rakyat or YB jgn la nk soseh2 lg k... bkn silap org laen pun.. xyah lar nk ckp ade konspirasi ke ape... yg sbnrnyer, sikap org melayu 2 sndiri yg dah basi..... pkir2 kan lah...

Jumaat, Jun 25, 2010

THuMBs uP uTk JAKIM.....

nk tunjuk betapa hebatnye org Malaysia ni, smpai alat pengesan DNA babi pun kite ble cipta kn... brite ni aku bru tau lpas bace nwpaper td.. bknnye ape, kite ptut bangga ngan produk kluaran tempatan.. nk plak anak2 tmpatan je yg hasilkn benda ni..

kwujudan n pgunaan alat ni mmg tpat pd mase nyer skrg ni.. ye lar, kn skrg ni Malaysia tgh wat promosi n pameran MIHAS.. lg plak, kite mmg mewar2kn kt 1 dunia yg kite ni Hub Halal Asia tau.. ni ble mguatkn lg testimoni utk org yakin ngan kemampuan negara dlm hal2 cmni...

kalo dulu, time dorg kuar wat operasi mmg payah,..ssh nk declare yg produk 2 ade campuran DNA babi ke x.. tp skrg ni dh mudah, dlm mase 1 jam sume benda ni ble tau.. kalo org psoalkn nape plu smpai 1 jam..ni jwpan utk org yg btanye 2 k.. "sbb ni produk baru, n from time 2 time dorg akn upgrade product ni smpai la skelip mata je dah ble tau result"... ape nye rakyat lar yg tpkir soalan cmtu.. lgsung xsupportive n -ve minded...

produk ni jgak akn dpsarkn ke sluruh dunia utk dbgakan bg tjuan yg sma..ye lar, dh kate dunia pun suke mkanan yg halal kn... kene lar gune benda ni.. stiap negara skrg ni tgh dok sbuk nk jual produk halal sbb market produk ni bsar n luas... jgn tkejut kalo stiap rakyat Malaysia nnt ble gune alat ni utk tentukan mkanan 2 halal n bebas lemak babi ke x... xmustahilkn???
pe2 pun, JAKIM mmg bjak sbb hasilkn benda2 cmni... i'm proud of u...

X saBaR nak MaJU....


hye sume....wink...wink... ni mrupakan entry kedua aku slepas brehat panjang.... biase la, bnyk urusan yg prlu di setelkan tlebih dulu..kalo x kang mslah laen plak timbul...

aku xpnah g ke negara2 maju kt dunia ni mcm LOndon, Eropah n sbgainye.. tp yg slalu aku dgr org asik sgt memuji dorg punye public transport...

member aku yg g honeymoon kt sane pun ckap public transport dorg bgus.. 1 tiket utk 1 hari n utk sume public transport yg dorg tawarkan.. hebatkan..????

so, 2 yg aku xsabar2 nk tgu thun 2020 ni, skrg kan gomen kite dah tubuhkan SPAD (Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat)... should be no problem utk kt Malaysia pun public transport dia bgus cm negara maju yg laen... btambah hebat lar Malaysia nnt di mata dunia..wahhh...xsbnyer nk smpai tahap cmtu....

aku tgk penubuhan SPAD ni tpat pd masenyer la..sbb dh tgal 10 thun je lg nk ke 2020... so, there is no time to play around dah... kene wat btol2... lg pun chairman SPAD (Tan Sri Syed Hamid Albar) ni pun mmg bpengalaman... so, hopefully, 1 transformasi akn btol2 blaku dlm waktu tdekat ni...

aku rase, ni bkn impian aku sorg je, tp impian sluruh rakyat Malaysia utk ade 1 sistem pengangkutan awam yg tbaik... rakyat gembira negara kekal tampuknye...wink..wink..

Isnin, Jun 21, 2010

Malam RETro MuDa MuDi......


akhirnye..... ni lah antara saat2 yg aku tunggu2...bknnye sbb dok suke sgt nk bgumbira..tp bile smpai nye majlis ni mberi makna yg besar utk aku & rakan2 kt cni...

event Malam RETrO Muda Mudi ni sbgai tugasan terakhir kami kt sni..so, lpas ni bole balik umah!!!!!!!!!!!!!!!! yeayyyyyy.............
kami dh xbole than duk kt cni...bkn nye xbest, tp bole dkategorikan so so je lar..... pkiran asik tringat kt umah n org tsayang jer ni....wink...wink...

walopun dlm serba kkurangan,. tp alhamdulillah...sume peserta sudi utk mberikn kerjasama yg xbbelah bhagi... event ni mrupakan bench mark kpada sjauh mane pncapaian kami sume dlam kursus kali ni...

kpada rakan2 skalian, kpakaran anda sume d tagih utk mnjadikan event ni sbgai mlam paling gemilang.... gabungan kpelbgaian bidang kerja pasti akn mbuatkn event ni ceria & terbilang...
mlam ni sume dtg rehearsal...esok mlam pnentuan.....gud luck sume!!!!

"Malam RETrO MuDa MuDI : PasTi Hepy"

Selasa, Jun 15, 2010

rest seketika utk jari-jemariku....


aku skrg ni tpakse rest sketika utk update blog aku ni...bkn sbb takut dek kuakn brita panas aksi artis sbrang ni... tp aku kene g attend kursus yg mmg xley nak d elakkan...

so kpada sape2 yg bminat tgk hasil karya tulisan blog aku ni, arap ble tunggu k...pasti crita yg tbaik dr ladang akn muncul nnt slpas aku kmbali ke opis....

wasalam....

Khamis, Jun 10, 2010

aKSi PaNAs aRTis SEBerANG....!!!!!

hmm...smalam baru kuar citer psai artis sbrang ni kat newspaper BHarian...arini, kua plak citer yg same tp pompuan plak yg bbeza..... kalo smlam heboh ngan Luna Maya..tp ari kua plak gmbar ngan Cut Tari....hmmm

lg wat kecoh bile ade 1 blog ckap ade 24 video org yg same tp pompuan bbeza... smlam ariel ngan maya dh kua press statement yg ckap bkn dorg dlam vdeo 2...tp arini nye Cut Tari lom kua kn pe2 statement lg...

yg pelik nye, mane dtg plak benda2 ni sume..??? adakah ni 1 konspirasi utk mnjatuhkan penyanyi yg mmg top ni..?? bkn sja kt seberang..kt Malaysia ni pun dia jd kegilaan ramai wanita...

so, kalo kate btol lar mmg dia yg org sume pkir..hmmm...ntahlar... sndiri jwab la k... tp kalo x, cpat2 lar g wat repot.. bersihkan name tu sume..ssh nk cari mkan nnt kalo imej dah tjejas cmtu..

ade jgak mulut2 laser yg bg soalan, asal dia ni "tangkap" sume yg cantik2 jer??? dahsyat jgak penangan dia ni kn???

korang cari la sndiri k... xpun tgu je esok kua dlm newspaper....daa...

Rabu, Jun 09, 2010

Permainan Rakyat: BaTu SERemBan

ni 1 lg pmainan wajib utk bdak kg mcam aku ni.. game ni pun xssh utk main sbnrnye... ade yg main gune batu, ade gak yg gune kacang hijau yg dh djahit dlm kain.. alar2 mcam kropok bantal yg sedap tu...

slalu nye, game ni org pompuan yg kerap main..ye lar, sbb senang sgt game ni..lelaki kn suke main game yg kasar n mcabar minda..heheheh.. tp skrg ni batu seremban antara game yg tlah dikomersial kan..i mean tlah dpkenalkan ke serata dunia..xcaya??? xpe2..jap g aku bg bukti k.. tngok foreigner main game ni..
game ni bole main smpai buah brape aku pun dh xingat dah..tp mmg interesting lar.. korg kene cube dulu baru tau.. dah cube bru bole citer k...

ni bukti utk ape yg aku ckap td..mmg dh tahap world dah game yg org kg main ni.. skrang amacam?? dah pcaya??? xyah lar nk kesat2 biji mata tu k..mmg ni lar realiti utk game org Malaysia yg dh tersohor d merata rantau dunia ni...heheheh..
kalo nak tau cmne care nak main n undang2 dia sume korang tngok kt website yg aku bg ni k :
http://malaysiana.pnm.my

Permainan Rakyat: TutUP BoTOL

org yg xpnah men msti pelik ngan name pmainan ni.. yelar..ape ke main tutup botol plak pegi nyer.. tp seriously mmg pmainan ni best & mhiburkan...

biase nyer, tutup botol ni org buang2 jer kan.. xpun, kalo ade yg bjiwa seni tuh..dorg g amik wat bunga, rantai & sbgainyer... tp bg bdak2 kampung cm aku ni, kami jadikan tutup botol yg xde nilai n harga pada org laen ni sbgai benda yg paling bharga n memberikan keriangan yg xthingga kt kami masa zaman kecik2...

biasenye, tutup botol ni kami amik kt kdai2 runcit.. ingat lg zaman dulu ade jual air "fanta" botol kecik jer..so tutup botol air ni lar yg kami kutip utk bawak main...

Peralatan yg dperlukan:
1. 5 keping tudung/tutup botol (yg besi bkan plastik)

Cara2 main:
(sowi lar yer.. yg ni aku kene citer sbb dh cari xde dlam website yg bole dpercayai...heheh)

1. susun semua (5 keping) tudung botol 2 ke atas. (mcm gmbar kt sblah ni..tp ni dh bnyak sgt plak!!)

2. letakkan kdua2 ibu jari dkat dpan n blakang tudung botol

3. gerakkan kdua ibu jari ke arah blawanan utk ceraikan tutup botol

4. amik 1 dr lima tutup botol yg dh dceraikan

5. pihak lawan akan tunjuk mane yg perlu d tembak dulu

6. tembakan tutup botol hnya dengan 1 jentikan. (tutup botol bgoyang sblum jentikan di kire 'garib' & mati)

7. tembakan yg bjaya dsusuli dengan seremban tutup botol (tutup botol yg tkeluar dari tangkapan ketika seremban dlakukan d kire mati)

8. markah d kire melalui brape tutup botol yg dapat (1 tutup botol = 2 mata/markah)

cume 1 je aku xpham smpai skrg ni..ye lar..time aku ngan adik-beradik n member2 tngah main game ni.. mak aku dtg sound " dh brenti maen tuh, xsudah2 maen dr td.. tau x yg game ni xelok... ko nak bg naik harge beras ke???" statement yg last ni aku still xdpat jawapan smpai lar ke arini... ape kene mngena tutup botol yg aku g kutip ngan naik harga beras????

tp aku rase lar kan, mak aku ckap cm tu cume kiasan jer..xnak kami sume dok syok sgt main game ni smpai lupe nak wat keje sume n jd pemalas... so korg yg baru2 kenal game ni..cube lar k..xnaik nyer deh harge beras tu... truskan main k..... enjoy d game k...