penggunaan bahasa malaysia sepenuhnya dalam iklan memang dipandang ringan oleh syarikat di Malaysia... bukan ke sepatutnya dah dinyatakan iklan perlu menggunakan bahasa malaysia dan bukan bahasa rojak...
selalunya garis panduan terus jadi tunggul dan takkan ada yang peduli pun.. yang penting, iklan yang dikeluarkan diterima oleh golongan sasar khususnya dan masyarakat amnya.. isu ni tok rasa dah banyak kali diperdebatkan..
tok teringat satu kes yang melibatkan iklan sebuah pengendali makanan segera yang tersohor di dunia ni.. iklan cetak yang dikeluarkan memang menarik. tapi hanya disebabkan satu perkataan syarikat tu mendapat kritikan yang hebat... kes nya sebab perkataan 'special' ditukar kepada ejaan bahasa malaysia 'spesial'...
sama jugak kesnya dengan iklan karnival besar-besaran kat negara kita ni.. mula-mula guna nama 'sure heboh'.. memang heboh habis dibuatnya.. lepas tu tukar kepada 'jom heboh'.. tak nampak pun ada kekurangan dengan tukar kepada bahasa malaysia.. tetap juga mendapat sambutan dan meriah setiap kali karnival ni diadakan...
sepatutnya semua pembuat iklan dan syarikat yang nak mengiklankan produk kena lah prihatin dengan perkara macam ni.. jangan buat ikut suka.. sebabnya iklan juga merupakan salah satu cara untuk memartabatkan bahasa ibunda kita..
sekarang ni dah keluar satu lagi iklan pulak pasai kereta.. iklannya memang 'tip-top'..tok pun suka iklan ni..tapi bila mengenangkan apa akan jadi pada bahasa kebangsaan membuatkan tok terpikir... siapa sebenarnya yang bertanggungjawab untuk mengawal sindrom rojak dalam iklan di negara kita ni...
DBP ke yang bertanggungjawab? tok kaitkan DBP sebab institusi ni yang menjaga segala perkara berkaitan bahasa kebangsaa di negara kita ni.. atau kementerian penerangan??? sebab semua media adalah di bawah kawal selia kementerian ni.... tak kisahlah apa badan sekali pun yang bertanggungjawab.. yang penting hal macam ni perlu diberi perhatian...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan