Selasa, Oktober 11, 2011

Hina ke Guna Bahasa Kebangsaan???


Penat dan letih nak bagitau kat semua rakyat Malaysia yang bulan Oktober adalah Bulan Bahasa Kebangsaan. Bukannya nak merungut ke apa, cuma rakyat kita macam tak paham dan tak ambil peduli tentang pentingnya mengagongkan bahasa kebangsaan.

Kempen bulan bahasa ni biasanya jarang dapat sambutan menyeluruh. Sebabnya masih ada lagi mentaliti yang berpikiran bahasa kebangsaan ni tak boleh pergi ke mana. malah ada juga yang berpendapat ianya bukan bahasa ilmu atau perdagangan. sebab tu la ramai yang buat tak endah jer bila seruan dibuat untuk mengimarahkan lagi sambutan bulan bahasa ni.

Nasibla ada kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab. Macam-macam program dan promosi kerajaan buat untuk pastikan sambutan bulan bahasa kebangsaan ni disambut meriah. Tak cukup dengan tu, kerajaan wujudkan pula Anugerah Tokoh Ilmuan Negara sebagai tanda penghargaan kerajaan terhadap komitmen ilmuan yang berusaha sedaya-upaya mengangkat martabat bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu, bahasa kemajuan dan bahasa budaya tinggi.

Kita patut malu bila ada rakyat negara asing yang lebih bangga menggunakan bahasa kebangsaan kita. bukti dah ada nyata dah. tengokla pertandingan pidato bahasa kebangsaan peringkat antarabangsa. semua peserta dari luar negara.tapi dorang ni fasih bertutur bahasa kebangsaan kita.

Tak guna kalau duit banyak, hidup mewah, kereta besar, bini ramai tapi bahasa kebangsaan yang merupakan identiti bangsa pun kita tak tau dan lupakan...

Memang sesuai sangat la tema yang kerajaan pilih untuk bulan bahasa kebangsaan ni "Bahasa Jiwa Bangsa"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan